Spooroverlast update

Enige tijd geleden is de werkgroep ‘spooroverlast’ opgezet, beginnend in de Meijerkampbuurt, maar uitgegroeid tot een belang van bewoners langs het spoor in zowel Naarden, Bussum als Hilversum Noord. Een aantal stappen zijn genomen. Een online inventarisatie en huis-aan-huis flyer-actie voor het in beeld brengen van de aard en ernst van de overlast. Een meldingsformulier van overlast door losse treinen. De lokale pers is aangehaakt (Gooi en Eemlander, GooiTV) en er zijn inmiddels recent zelfs vragen gesteld in de gemeenteraad Gooise Meren.

In deze update willen we jullie laten weten waar we staan, welke stappen we overwegen en wat we van jullie nodig hebben.

de update teruggekoppeld aan de bewoners per PDF

 

1. Uitkomsten algemene inventarisatie

Er hebben nu 295 bewoners gereageerd op onze online inventarisatie. De uitkomsten hiervan zijn, in grote lijnen, de volgende:

  • Bewoners ervaren overlast langs het hele baanvak. Zowel in Naarden als in Bussum als in Hilversum Noord worden de klachten gedeeld. En lijkt het alsof de overlast ook meer is geworden dan voorheen.

  • Overlast is recent toegenomen. Breed lijkt gedeeld dat de overlast recent is toegenomen. Wellicht sinds vorige zomer, wellicht al langer. Veel bewoners die ook al 10-20 jaar langs het spoor wonen ervaren trillingsoverlast die ze nooit eerder hebben ervaren.

  • Trilling & schade. Veel bewoners geven aan dat er naast trillende servieskasten en rammelende glas-in-lood deuren ook plotseling scheuren in stucwerk binnen en buiten lijken te ontstaan. Er is een grote gedeelde zorg dat deze schade aanzienlijk zou kunnen worden.

  • Een zeer klein aantal van de reacties geeft aan niet méér overlast van het spoor te ervaren dan voorheen.

2. Tussentijds beeld online meldingsformulier

  • Veelal goederentreinen zijn de aanleiding voor de meeste meldingen.

  • Maar bij bijna een derde van de meldingen is aangegeven dat het niet bekend is wat voor soort trein de overlast veroorzaakt (waarschijnlijk vanaf woningen of kamers waar men geen zicht op het spoort heeft);

  • Van de meldingen is nog 89% afkomstig vanuit Bussum, we vermoeden van een relatief kleine kern van gebruikers, veelal vanuit de Meijerkamplaanbuurt.

  • Veel van de meldingen zijn ‘s avonds (laat en/of begin vd nacht). Dit zou kunnen liggen aan zwaarder beladen goederentreinen, maar zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat mensen dan zelf stiller worden, of zelfs al op bed liggen en trilling- of geluidsoverlast meer opvalt.

  • Ook intercity’s (zowel de koplopers als de Duitse IC’s en af en toe ook de ICE’s) geven overlast, het lijkt vooral als ze hard voorbij zoeven.

  • De overlast word gemiddeld als 8 (op een schaal van 10) gemeld;

3. Spooroverlast in de media & gemeenteraad

  • Enkele weken geleden is een kort interview in de Gooi & Eemlander gepubliceerd.

Vorige
Vorige

Doe mee met de 1ste Spooroverlast Meldweek 2023. Nu nóg belangrijker en nóg makkelijker.

Volgende
Volgende

Bussumse buurt heeft last van snel voorbij rijdende treinen: Het trilt, rammelt, scheurt...